گلستان خیال

مقالات هنری - تصاویر هنری و معرفی کتب هنری و ...

گلستان خیال

مقالات هنری - تصاویر هنری و معرفی کتب هنری و ...

تذهیب

 

تذهیب : آرایش صفحات کتب خطی با نقشمایه های انتزاعی - در هنر ایرانی - اسلامی . این گونه تزئین از حیث پیچیدگی طرح ها و هماهنگی رنگ ها به اوج کمال رسید .

 

تذهیب : آرایش صفحات کتب خطی با نقشمایه های انتزاعی - در هنر ایرانی - اسلامی . این گونه تزئین از حیث پیچیدگی طرح ها و هماهنگی رنگ ها به اوج کمال رسید .
معنی لغوی تذهیب  زر اندود کردن - طلا کاری ، هنر تزئین و نقش و نگار دادن اوراق کتاب های خطی با آب زر و لاجورد .

تذهیب از ذَهَبَ به معنی ( زر ، طلا ) گرفته شده و مُذهّب به چیزی که طلا کاری یا زر اندود شده باشد ، می گویند .
قوس حلزونی : اساس کار تذهیب بر قوس حلزونی است ؛ اگر شاخه ی اسلیمی بر روی این قوس قرار بگیرد ، حرکت اسلیمی پدید می آید و با آمدن گل و برگ بر روی قوس حلزونی حرکت ختایی به وجود می آید .

قوس حلزونی حرکتی دَورانی از درون به برون است که از آن به عنوان نشانه و نماد استفاده می شود . گردش ستارگان و حرکت کهکشانها در یک خط دَورانی ، به حرکت حلزونی شباهت دارد .

در واقع گرایش انسان به قدرت های ماوراء الطیبعه و توجّه کنجکاوانه ی او به کهکشانها نشان دهنده ی پویش عظیم انسان برای خود یابی و به تعالی رسیدن است و قوس حلزونی ، پیشرفت انسان را برای رسیدن به یک هدف پایدار - تعالی نشان می دهد .  

تائوتچینگ : دسترسی به دور دست ها پیشرفت است و پیشرفت زیاد ، بازگشت به خود است و قوس حلزونی بیانگر ابدیّت است ؛ زیرا تا بی نهایت ادامه دارد ؛ امّا از آنجایی که انسان توان دسترسی به بی نهایت را ندارد ، بی نهایت را نهایت می بخشد تا ، به نظر خود ، به آن دست یابد .


در واقع ، این قوس در فرهنگ ها و عصرهای مختلف نماد پیشرفت روح و از درون به برون رفتن انسان ها برای آگاهی یافتن بیشتر و به لا یتناهی رسیدن است . 

تذهیب : مجموعه ای از نقشهای بدیع و زیبا که نقاشان و مُذهّبان برای هر چه زیباتر کردن کتاب های مذهبی ف علمی ، تاریخی ، دیوان اشعار ، جُنگ های هنری و قطعه های زیبای خوشنویسی به کار می برند . بدین ترتیب کناره ها و اطراف صفحه ها ، با طرح هایی از شاخه ها و بندهای اسلیمی ، ساقه ، گل ها و برگ های ختایی ، شاخه های اسلیمی و گل های ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و ... آذین می شوند . 


تذهیب از دو دسته عناصر تشکیل می شود : 

 

  

1 -  اسلیمی : نقشی که با بند اسلیمی حرکتی را به وجود می آورد و اسلیمی ( شاخه ی اسلیمی ) نقش تزئینی است که با گردش اسلیمی فرق دارد و اسلیمی خود به تنهایی مارپیچ ندارد و اگر گل و برگ بر روی آن باشد ، دیگر اسلیمی تنها نمی تواند باشد . شکل اسلیمی را به سر خرطوم فیل مثال می زنند تا زودتر در ذهن هنر آموزان و هنر جویان جای گیرد . نقش اسلیمی از پیش از دوره ی اسلامی در ایران رواج داشته است ، ولی به طور یقین امام علی ( ع ) این نوع تزئین را در حاشیه ی صفحه های قرآن کریم مرسوم کرده اند .

به طور قطع و یقین این نقش ها از چین به ایران نیامده است و در ایران وجود داشته است ؛ زیرا چنین طرح هایی در چین وجود ندارد و حتّی در مورد ریشه ی چینی داشتن طرح گل ختایی هم تردید وجود دارد .
در واقع ، این قوس حلزونی است که بر روی آن شاخه ی اسلیمی قرار می گیرد و حرکت های مختلف به وجود می آورد .


اسلیمی انواع گوناگون دارد :  

 

اسلیمی ساده ، اسلیمی توپر ، اسلیمی تو خالی و اسلیمی دهن ا‍ژدری که چون دهانه ی آن به مقدار دهان دها باز است و در دل آن دو شاخه ی اسلیمی کوچک تر - مانند - دندان های اژدها - قرار دارد ، اسلیمی دهن اژدری نام گرفته است .
گونه ی دیگر اسلیمی ، اسلیمی گلدار است که در داخل آن گل های مختلف طراحی می شود . اسلیمی با چنگ* و اسلیمی بدون چنگ و اسلیمی برگی با چنگ و بدون چنگ از دیگر گونه های اسلیمی هستند.  

 

 


 

چنگ : حرکت هایی که گرداگرد شاخه و یا بندهای اسلیمی را می گیرند .  

 

ادامه دارد .... 

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی علیزاده جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:18 ب.ظ

شخصی را نام ببرید که ازاین هنرهاانجام می دهد


با تشکر

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:42 ب.ظ

بیمزه

عباس نشاطی راد سه‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 05:21 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشید
لطفا آثار یا مدلهایی در وبلاگ قرار دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد